تاریخ اظهار نظر : دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵

سال ۹۲ در آلماتی ما می توانستیم هر آنچه طرف مقابل پیشنهاد داد را بپذیریم و نزدیک انتخابات اعلام کنیم با این توافق “تحریم ها ترک خورد” اما وظیفه ما دفاع از حقوق مردم بود نه نمایش بازی کردن. البته بعدا همان پیشنهاداتی را که ۱+۵ در آلماتی به ما داد بعدا در ژنو پذیرفته شد وگرنه بتون ریختن در اراک و جمع کردن سانتریفیوژها که نیاز به این همه مذاکره نداشت، این کار را هر کسی بلد بود انجام دهد که در اراک بتون بریزد و تحریم ها هم باقی بماند تا جایی که امروز همچنان یک سفارتخانه ما در سراسر دنیا نمی تواند حساب دلاری داشته باشد. اخیرا می گویند برجام اگر هیچ فایده ای نداشت حداقل توانست قطعنامه های قبلی شورای امنیت سازمان ملل را لغو کند! اما من از شما خواهش می کنم تا برای بررسی این ادعا، بند ۳۷ برجام یا همان مکانیزم ماشه را بخوانید؛ در آنجا صراحتا بیان شده که اگر طرف مقابل به وعده اش عمل نکند و ایران بخواهد نسبت به خلف وعده طرف مقابل شکایت کند «متعاقب آن شورای امنیت سازمان ملل می‌بایست منطبق با رویه‌های خود در خصوص قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها رأی‌گیری کند.» یعنی اگر شکایت کردید که تعهدات‌مان را انجام دادیم ولی طرف مقابل تعهداتش را انجام نمی‌دهد باید شورای امنیت یک قطعنامه تصویب کند که قطعنامه های قبلی علیه ایران اعمال شود یا خیر؟ یعنی اگر شکایت کنیم قطعنامه ها علیه خودمان فعال می شود. برای همین بود که در دوره قبل ما چنین توافقی را امضا نکردیم. سال گذشته روسیه نیز یکی از بدترین روابط تاریخ خود را با ترکیه داشت ولی در همین دوره ۱۱ میلیارد دلار واردات صیفی جات داشت ولی از این مقدار سهم صادرات صیفی جات ایران به روسیه تقریبا هیچ بوده است؛ چرا؟ چون تعامل با جهان و شناخت فرصت های این چنینی برای اقتصاد کشور را به خوبی انجام نداده ایم. امروز می گویند باید برای سلامت مردم هم با دنیا تعامل کنیم اما نه تعاملی که موجب قطع تولید سوخت ۲۰ درصد تامین داروی بیماران ما می‌شد.

بر این اساس نظر آقای جلیلی درباره سایر
( ) است.
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷
Tuesday, 16 Oct 2018
آشنایی با مسائل عیار راهنمای سایت
-